05 July 2011

Saya teringin nak benci dia...



Hari ni rasa nak benci sangat dgn makhluk tuhan y bajet diva alam semesta ni... tapi bile mengenangkan aku ni siapa nak membenci ciptaan Allah swt, terus aku beristighfar panjang... "Astaghfirullahazim" Semoga aku tak sanggup untuk membencinya ya Allah. tenangkan dan damaikan aku dgn ujianMu ini. Ameen. 

Yela sendiri dah besar panjang, ade otak dan akal y sempurna... bodoh la kalau still nak berperangai macam budak².. "eeeey, aku xsuka die lah, perangai mcm ^*%^*%^#@".. xkan nak sumpah seranah org mcm tu kan.. orang xde pikiran je y cakap seperti org xsekolah, xde adab. hum, aku xnak tergolong dlm golongan itu. 


Nak jadi orang baik², bersederhana perlu banyak pengorbanan. perlu selalu redha dan menerima semua musibah sebagai ujian utk mematangkan diri menghadapi hari muka. InsyaAllah. Perlu ilmu, aku pun dgn senang hati mencari tahu persoalan apa itu benci. Berikut sedikit huraian berkaitan :-

Benci dan dendam mendatangkan dosa, menimbulkan beban berat dalam hati dan pikiran, mempengaruhi penilaian kita terhadap orang lain (jadi tidak jernih), menghalangi berkat Tuhan, dan juga sering menjadi penghalang buat kita maju.
Dalam agama saya diajarkan, kalau kita tidak mau memaafkan, maka Tuhan juga tidak mau memaafkan dosa kita. Padahal, dosa adalah penghalang doa. Jadi Tuhan tidak mau mendengarkan doa2 orang yang suka membenci dan mendendam.
Ada persoalan² tertentu dalam hidup yang membuat kita sulit untuk mengampuni, terutama kalau seseorang sudah banyak merusak dan menyakiti kita atau orang yang kita sayangi. Tapi kalau kita ingat kerugian yang ditimbulkan oleh kebencian dan dendam, kita harus terus berusaha untuk mengampuni. Mengampuni bukan berarti membenarkan perbuatannya, tapi artinya kita sudah meletakkan persoalan itu di belakang kita, percaya bahwa Tuhan maha adil, dan dengan kasih yang tidak masuk akal tapi bukan mustahil.
 Wallahualam..

putripuzzle : let me be me

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana menyokong blog ini.
Keep in touch ya..
:)