02 May 2014

Aku dan Impian #1 Muslimah Sejati

Wow.. entry malam ni khas untuk aku ye. ok, apa impian aku? apa pula impian korang? ok, busybody sat- heee- ok, dah. Jom aku nak share impian aku kat semua yang mengikuti perkembangan blog ni. perasan pula, bajet ramai sangat followernye. hehe- Siapa yang follow tu, terima kasih daun keladi. Peace-


First of all, as a muslimah, yes and of course aku nak jadi sebaik-baik muslimah. Ini adalah salah satu impian setiap muslimah aku rasa. Alhamdulillah, sikit-sikit perbaiki diri yang lagha ini sambil tadi sangat terkesan dengan perkongsian tazkirah oleh PU Rahmat di rancangan Pencetus Ummah. Dia ingatkan tentang sabda Rasulullah seperti berikut:

Nabi Muhammad SAW pernah bersabda: "Sesungguhnya Allah telah menciptakan Sirath yang berada diatas neraka, iaitu jambatan yang terletak ditengah-tengah neraka jahannam yang sangat licin dan dapat menggelincirkan. Jambatan ini mempunyai 7 gardu (pos), yang setiap gardu jaraknya sama dengan perjalanan 3000 tahun, seribu tahun berupa tanjakan yang tinggi, seribu tahun berupa dataran, dan seribu tahun berupa lereng yang curam. Ia lebih kecil dan lembut dari pada rambut, lebih tajam dari pada pedang, dan lebih gelap dibandingkan malam yang pekat. Setiap gardu mempunyai 7 cabang, setiap cabang bentuknya bagai panah yang ujungnya tajam. Duduklah setiap hamba diatas setiap gardu tersebut dan ditanyakan kepadanya tentang perintah-perintah Allah
.
Betul dan nyata, dunia sekejap sangat jika dibandingkan dengan alam akhirat yang kekal abadi dan selamanya. Tak terbanding kehidupan di dunia 100 tahun jika dibandingkan perjalanan ke syurga sahaja sudah 7x3000 tahun. Kenapa kita kejar sangat dunia jika hakikatnya hanya sementara? ok, tanya diri masing-masing. Sungguh diri ini sangat lalai terhadap hakikat kehidupan. Astaghfirullahazim.

Hmm, nak jadi muslimah sejati tidaklah susah dan tidaklah semudah yang disangkakan sebenarnya. Bagi aku nak jadi muslimah sejati kena jaga perkara-perkara ini. Jaga solat, jaga hati, jaga amal ibadah, jaga maruah, jaga aurat dan jaga akhlak. Mungkin ada lagi benda yang kena jaga tapi aku terlepas pandang. Kalau ada, share-share ye. Well, sharing is caring. Peace-

Bagi aku yang paling susah nak jaga ialah jaga akhlak tapi bukan nak kata dah bagus sangat jaga yang lain-lain perkara tu. Cuma nak tekankan perkara yang jaga akhlak ni je. Luas tu skop jaga akhlak. Contohnya, bab mengumpat, bab ikhlas tak ikhlas buat kerja dan jalankan amanah Allah, bab hormat orang, bab tolong-menolong.. dan banyak bab lagi lah. Memang bab ni aku kena banyak belajar dan muhasabah diri supaya istiqamah jadi lebih baik dari sebelumnya. InshaaAllah. Jom-jom.

Mahu berubah? Ya, atas diri sendiri dan pastikan bukan berubah kerana orang lain yang suruh kita berubah.. tapi kalau apa yang orang suruh tu satu kebaikan kepada kita, apa salahnya cuba try test. kan- tak rugi, untung je. Well, semuanya tentang mental, semangat serta sokongan di sekeliling kita. Paling penting, di mana ada kemahuan di situ ada jalan. InshaaAllah. Apa pun alasan untuk menjadi muslimah sejati kita perlulah ingat bahawa mujahadah itu pahit kerana ganjaran syurga itu manis. Ya Allah, bantulah aku untuk istiqamah mengamalkan ajaranMu. Aamiin.

Ok, Aku dan Impian #1 ni dah panjang lebar sangat kot. Berhenti dulu, esok nak kerja. Next, nantikan kemunculan Aku dan Impian #2 pula ye. Ada ke yang nak nantikan tu. Bajet sangat ok. Selamat malam, babai.

Sekian. let me be me

4 comments:

  1. hai sis..tq follow blog sy..im done follow blog akk yg byk dgn in4,,i like...keep in touch yow

    ReplyDelete
  2. Subhanallah... bertuah rasanya kalau dapat jadi muslimah sejati ;) Sebenarnya perjalanan kita bukanlah masih jauh... sebenarnya ia teramat dekat dengan akhir zaman dah... sama2 lah kita muhasabah diri

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu ida.. bila pikir akhir zaman takut sgt... hum, smg kita sema dijauhi dari fitnah akhir zaman ni. aamiin.

      Delete

Terima kasih kerana menyokong blog ini.
Keep in touch ya..
:)