24 April 2014

Hari Gaji Hari Belanja

Ok, hari ni hari gaji kakitangan perkhidmatan awam. Alhamdullilah, diberi peluang berkerja dan bergaji kerajaan. Sunnguhpun tak banyak tapi ia masih rezeki yang wajib disyukuri. Alhamdulillah. Jadi sekarang masa untuk menguruskan perbelanjaan bulanan.


Berdasarkan pengalaman aku menguruskan kewangan, alhamdulillah Allah cukupkan rezeki aku dan aku mampu untuk menguruskannya tanpa rasa terbeban dan mengeluh tunggu hujung bulan.

                     
Imej kat atas adalah gambaran perbelanjaan bulanan seorang AKU yang masih dok bawah ketiak mak bapak lagi memandangkan hubby kerja di sana dan aku kerja di sini. Kewangan aku selalu dihabiskan pada point yang bertanda kuning tu. Point yang lain hubby yang kisahkan. Sekian. heee-

Nasib aku baik sebab tempat kerja dekat dengan rumah keluarga jadi jimat duit sewa rumah. Aina pun mak yang jaga jadi jimat lagi duit pengasuh. Bagi sumbangan kat mak je bulan-bulan. Alhamdulillah. 

Perbelanjaan korang pula bagaimana? 

Rata-rata artikel yang aku baca tentang pengurusan kewangan bulanan menekankan beberapa perkara seperti berikut,
  • "pay yourself first" maknanya bila dapat gaji terus simpan 5% sama ada melalui akaun simpanan atau akaun pelaburan aset yang mendatangkan pulangan pada diri sendiri. Tak kira la berapa banyak 5% tu janji bulan-bulan kita menyimpan untuk masa depan. Simpan sikit-sikit lama-lama jadi bukit.
  • Pendapatan mesti melebihi perbelanjaan. Perkara ini penting untuk memastikan kita berada di zon selamat sehingga mendapat gaji pada bulan hadapan. Jika nak belanja lebih dari gaji bulanan mestilah menambah pendapatan bulanan dengan menjana pendapatan sampingan.
  • Akhir sekali, "ukur baju di badan sendiri". Jangan terpengaruh dengan 'sales'. Nanti over bajet. hee- Berbelanjalah ikut kemampuan dan status kewangan kita dan elakkan diri memohon pinjaman peribadi di bank. Never ok-
Wallahualam..
.
Sekian.
let me be me

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana menyokong blog ini.
Keep in touch ya..
:)