26 March 2012

Suami Isteri Bahagia


Untuk mencapai hidup gemilang bersuami isteri, pada hari pertama pertemuan dua hati hendaklah berniat utk sehidup semati, hanya kerana Allah Rabbul Izzati.

1) mestilah cuba sedaya upaya mencari kesesuaian diri, kemudian menganalisis sifat-sifat pasangan kita dgn lebih terperinci. Carilah kesukaannya dan kita sama-sama cuba menyukai. Kenalilah kebencian, kemudian kita sama-sama cuba menjauhi. InsyaAllah akan timbul persefahaman dalam diri.


2) hendaklah saling hormat-menghormati dan cuba mengelakkan sesuatu yang menimbulkan kemarahannya. Lebih baik membatu dan membisu sambil beristighfar di dalam hati. Kalau tidak menjadi kesalahan, untuk mengelakkan kemarahan yang berpanjangan, berlalulah dari situ. Itulah amalan bersuami isteri kerana di dalam rumah tangga, perselisihan dan pergaduhan kecil-kecilan adalah asam garam kehidupan. {andai-pandailah mengendalikan perasaan. Jika terasa terlalu pilu, biarkan air mata menitis. Semoga dengan titisannya, dapat menyejukkan hati yang membara di dada, dapat mengubati merah luka di jiwa.

3) pikullah tanggungjawab masing-masing dgn penuh keikhlasan. Janganlah mengabaikan hak antara satu dengan lain, selalulah memikirkan kepentingan pasangan terlebih dahulu daripada kepentingan diri sendiri. Yang paling penting, jauhi sifat curiga-mencurigai dan cemburu yang melampaui batasa, kela akan dirasuk syaitan yang sentiasa menanti-nanti peluang keemasan memusnahkan insan.

Sumber: Alahai Pengantin Baru ♥
putripuzzle : let me be me

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana menyokong blog ini.
Keep in touch ya..
:)