31 March 2011

Kata Hikmah (Merawat Diri)


Perbaikilah dirimu sendiri niscaya orang lain akan berbuat baik kepadamu.

Dua perkara yang tidak akan membuat seseorang merasa puas: mencari ilmu dan mencari harta.

Bersungguh-sungguhlah, jangan malas dan lalai maka penyesalan itu akibat bagi siapa yang bermalas-malasan.

Be ever vigilant, but never suspicious. Waspadalah tapi jangan pernah Curiga. Bezakan antara Waspada dengan Curiga. Waspada bermula dari sikap yang berhati-hati atau Positive Thinking sedangkan Curiga bermula dari sifat Tidak Senang atau Negative Thinking. Segala sesuatu yang bermula dari niat baik, akan berakhir dengan baik. InsyaAllah.

Siapa yang baik hati nuraninya akan baik pula keadaan lahirnya. Tolak ukur dari baik atau tidaknya perangai seseorang, tergantung dari baik tidaknya hati, jiwa atau nurani seseorang. Kalau hatinya jelek, akan berpengaruh terhadap tingkah lakunya. Sedangkan apabila baik hatinya, insya-Allah baik pula adab budi pekertinya.

Not everything that is faced can be changed, but nothing can bechanged until it is faced. Tidaklah segala sesuatu yang dihadapiboleh berubah, namun tidak akan ada perubahan sampaisesuatu itu dihadapi.

Perbaikilah dirimu sendiri niscaya orang lain akan berbuat baik kepadamu Tanggapan atau respon seseorang sangat tergantung dari apa yang kita lakukan. Sekiranya kita berbuat baik, insya-Allah mereka pun akan memberi tanggapan yang baik pula. Demikian pula sebaliknya.


Seekor burung di tangan lebih baik daripada sepuluh burung dipohon. Apa yang ada pada kita, seberapa dan seperti apapun wujudnya wajib disyukuri dan dimanfaatkan dengan sebaik-baiknya. Kerana, inilah kenyataan yang ada. Daripada mengandai-andai yang tidak ada / nyata. Namun jangan berhenti / puas sampai di situ saja, kita harus berfikir dan merancang untuk yang lebih baik lagi pada masa hadapan.

putripuzzle : let me be me

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana menyokong blog ini.
Keep in touch ya..
:)